onsdag, januari 23, 2008

Krav och åter krav...

Ja, det här med att ha alldeles för höga krav på sig själv. Min tio åriga dotter gråter varenda dag för alla prov och läxor dem har. Och inte bara dem proven och läxorna som dem har samma vecka utan även veckor framåt. "Men mamma, hur ska det gå nästa gång?" Jag pratar med henne, jag hjälper henne med läxorna men det räcker inte riktigt till. Hon är så orolig ändå. Och jag känner mig så maktlös, vad ska jag göra?? Jag vill göra allt för henne, det är verkligen inte bra att hon går och mår på detta viset. Hon gråter för skolan flera ggr per dag och kan inte släppa läxorna. Hon grubblar och tänker på det konstant...
Idag bad jag henne gå till skolsköterskan (hon brukar kunna prata med henne) och hon ville själv gå dit och prata. Hon måste få prata med någon för jag räcker liksom inte till. Kanske det är mycket som ligger bakom. Kanske det är något med farmor som ligger bakom allting men det kommer fram på detta vis?! Hon har ju inte visat mycket sen farmor gick bort...
Men om inte skolsköterskan kan hjälpa henne, så ska jag ringa till skolan och få ett möte med hennes lärare. För detta måste vi ta tag i. Och om hon inte kan prata med skolsköterskan så kanske dem har någon skolpsykolog eller något på skolan. Så hon får ur sig allting som hon håller inom sig. Där är hon precis som sin mamma, håller allt inom sig och samlar på sig en massa saker. Därför måste jag hjälpa henne nu!
Men det är svårt och det är tungt att se sin dotter så ledsen varenda dag. Jag själv blir ju också jätte ledsen, mår inte min dotter bra så mår ju inte jag bra... Så är det ju bara.
Och en tanke, är det kanske skolan som ställer för höga krav på barnen idag? Jag menar, dem är trots allt bara barn. Min dotter har kommit hem med prov som hon har haft tre fel på, då har lärarna sagt till henne "Det är inte bra, du får träna lite mer"... Och vad blir det av det då?! Jo alldeles för höga krav. Eller är det kanske mig hon får sina höga krav ifrån? Jag vet ju att jag har höga krav på mig själv men jag har det inte på min dotter! Jag tycker det är jätte bra med bara tre fel på ett prov!! Och då blir man så stolt! Men hon är inte nöjd förrän alla är rätt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Uff ja, det där måste ni ta tag i. I hennes ålder ska ju skolan fortfarande vara rolig och inte vålla så mycket oroligheter och ledsenheter. Håller tummarna för att det ordnar upp sig så lilla kickan får må bra igen. *kram på er båda*

spättan sa...

Ja du det är inte roligt o höra men det är bra du tar tag i det skolan har höga krav tyvärr men det är bra om hon kan prata med en utom stående. Tyvärr har du också för stora krav på dej själv hade även i skolan men allt löser sej ska du se. Kram