fredag, mars 07, 2008

Amningen...

Jag har ju tidigare varit så positiv till amningen och jag har verkligen gett det chanser på chanser. Men just nu känner jag mig inte lika positiv till det längre. Jag har fortfarande massor med mjölk men ibland får inte lillan i sig allt hon ska ha. Alla som jag pratat med säger att man ska amma max 20 minuter på vart bröst. Men här blir det ibland mer. Och jag tror jag vet vad problemet är... Mina bröstvårtor går inåt och jag får liksom trixa ut dem hela tiden. (Jag vet, kanske inte så roligt för er att veta) Plus att lillan är hemskt kladdig med maten... Och jag känner mig verkligen utpumpad och trött. Ja, riktigt riktigt trött. Kan inte komma ihåg när jag var så här trött senast. Vissa gånger går amningen bra men andra inte. Dem gånger det inte går bra känner jag mig så otroligt misslyckad... Jag ville ju verkligen amma. Men ska inte jag och dottern må bra? Är inte det det viktigaste? Nu när jag är så här trött känner jag mig mest irreterad och det märker ju såklart hela familjen av. Inte bara stackars lilla Nellie.

Igår kväll och inatt har jag gett henne lite ersättning, mer för att jag var helt slut. Både kroppsligt och psykiskt. Först ammade jag men när jag suttit 20 minuter på vart bröst orkade jag inte mer. Och då gav jag henne ersättning... Jag får all tänkbara hjälp av min underbara sambo. Han är helt underbar och hjälper till så gott han kan. Men det här med amning kan han ju inte göra...
Jag vet ju att amningen är det bästa för Nellie men samtidigt ska det ju vara något fint och inte något jobbigt för oss båda två. Det mår vi ju inte bra av... Usch, jag är så kluven. Jag tänker inte sluta med amningen. Jag har ju en massa mjölk så jag ska fortsätta men kanske att jag ger henne lite ersättning också ibland...

Idag ska vi i alla fall till bvc och jag hoppas då på att lillan har gått upp lite i vikt. Skriver kanske mer senare.
Men jag känner mig så misslyckad...

2 kommentarer:

Emma5a sa...

Gumman du är inte misslyckad, du är en underbar mamma som gör allt för dina barn. Men jag förstår dig helt. Du ska inte tänka på det här med att bara amma 20 min på vart bröst. Det hörde jag aldig när jag försökte med Felicia. O Nellie behöver inte äta från båda bröst under samma måltid. Se bara till att du ammar henne från varannat bröst varannan gång. Att ge henne ersättning för att du var helt slut är ingen fara o som sagt jag har bröstpumpen här om du vill låna. Det kan hända att du får amma först o sen ge lite ersättning direkt efter. det är inte lätt att få in tekniken det e en hel vetenskap. Jag hade samma problem med mina bröst dem går inåt. Dem sa till mig att göra bröstvårtorna styva innan jag la till Felicia. Men du har säkert provat det. Bara ring när det e jävligt. Det viktigaste är att både du o Nellie mår bra o trivs. Älskar er så. Puss o kram Emma

spättan sa...

Jo du det är nog som Emma säger, ge du henne på flaska ni blir ju trötta båda två o irriterade, för dålig mamma är man inte för det så fortsätt kämpa det löser sej. Kram mamma